Kerinduan yang tidak padam....♥..SELAMAT HARI BAPA..♥



"YA Tuhanku, kau tempatkanlah Kak Ngah dalam kalangan hamba-hamba-Mu yang soleh. Semoga Engkau memberi pembalasan kepada mereka yang sanggup melakukan perbuatan zalim kepadnya. Amin." Itulah doa yang tidak pernah lekang dari bibir seorang insan bernama bapa kepada anaknya.

Meskipun tiga tahun sudah berlalu, setiap hari Jazimin Abdul Jalil, 36, tidak pernah lupa memanjatkan doa buat Allahyarham Nurin Jazlin. Itulah rutin yang tidak pernah luput dalam hidup Jazimin, isterinya dan Norazian Bistaman, 38.

Masih segar dalam ingatan seluruh rakyat negara ini bagaimana tragisnya riwayat 30 hari-hari terakhir anak comel, Nurin atau lebih mesra dengan panggilan Kak Ngah, bekas pelajar Sekolah Kebangsaan Desa Setapak, Kuala Lumpur itu.

Namun bagi Jazimin, setiap detik yang dilaluinya itu bagaikan semalam berlaku. Apatah lagi beliau akan sentiasa terkenangkan keletah manja anak kedua daripada empat beradik itu.

"Kak Ngah adalah seorang anak yang ringan tulang berbanding adik-beradiknya yang lain. Walaupun ketika itu dia baru berusia lapan tahun tetapi beliau sentiasa menghulurkan apa sahaja pertolongan yang diminta saya dan ibunya.

"Kini keletah itu tidak dapat saya rasai lagi, apabila kebahagiaan kami telah diragut oleh makhluk tuhan tanpa sebab," tambah Jazimin.


Hari bapa terakhir

DOA untuk Kak Ngah tidak pernah putus, malah Jazimin hampir setiap minggu melawat pusara Nurin.


Bulan Jun yang datang dengan meraikan satu hari penting untuk seorang lelaki juga turut menggamit memori Jazimin.

Pada hari minggu ketiga pada Jun tahun 2007 iaitu dua bulan sebelum Nurin pergi buat selama-lamanya, Jazimin didatangi arwah yang menyerahkan sepucuk surat dalam sampul putih.

Sebuah kad ucapan bertulisan tangan berbunyi: 'Selamat Hari Bapa. Khas untuk abah. Sayang abah. Daripada Kak Ngah'.

Pada kad tersebut terlukis gambar seorang lelaki dan wanita bersama-sama empat orang kanak-kanak yang menterjemahkan keluarga bahagia Jazimin.

"Saya dapat merasai keikhlasannya itu. Tetapi saya tidak tahu rupa-rupanya itu adalah kad ucapan terakhir arwah," jelas Jazimin yang kini tinggal di Projek Perumahan Rakyat (PPR) Air Panas, Setapak, Kuala Lumpur bersama keluarganya.

Walaupun kes itu pernah menggemparkan negara dan menjadi tajuk utama di dada-dada akhbar, kini segala-galanya lesu tanpa sebarang khabar berhubung penangkapan penjenayah kejam itu.

Namun, jauh di sudut hati Jazimin beliau menaruh harapan agar manusia berhati syaitan itu ditangkap demi membela hak anaknya.

Jazimin yang bekerja sendiri tidak dapat menggambarkan perasaannya bermula sejak kehilangan Nurin sehinggalah anaknya itu disemadikan.

Bahkan, setiap detik fikirannya tidak pernah padam daripada terus mengingati Nurin. Bahkan, hampir setiap minggu tanpa jemu dia akan menziarahi pusara Nurin untuk melepaskan kerinduannya kepada anak comel itu.


Pertemuan singkat, kasih berpanjangan

Meskipun Adam Haikal Iman hanya pernah melihat dunia dalam masa 12 hari, namun kepada penyampai radio dan pengacara terkenal, Mohd. Faizal Ismail, 34, kehadiran permata hatinya itu cukup bermakna.


SUASANA pilu menyelubungi hati Faizal (kanan) saat terpaksa berpisah dengan anak lelakinya, Adam Haikal yang meninggal dunia akibat komplikasi jantung

Pengacara rancangan Muzik-Muzik dan penyampai radio Hot FM itu tetap menyimpan kerinduannya kepada arwah anak lelakinya.

"Selepas 11 hari dilahirkan, doktor mengesahkan bahawa ada sesuatu yang tidak kena pada jantung Adam Haikal kerana injap yang tidak wujud pada bahagian itu dan peluang untuknya sanga tipis," ungkap Mohd. Faizal.

Melihat kasih isterinya, Norazlina Ahmad Din menyusukan arwah di satu sudut di Hospital Tawakkal, Kuala Lumpur membuatkan hati lelakinya bagaikan direntap. Apatah lagi saat baru sahaja diberitahu mengenai komplikasi yang berlaku kepada anak lelakinya itu.

"Sebagai seorang ayah, pastinya ia sesuatu yang sukar untuk diterima, tetapi saya pasrah terhadap ketentuan itu. Saat mengazankan arwah menjadi kenangan terindah buat saya walaupun kami tidak dapat merasai keindahan dunia bersama dengan lebih panjang," katanya.

Kini Mohd. Faizal meneruskan hidup seperti biasa bersama isteri dan anak sulung, Nurkhairina Iman, 8, walaupun hari-harinya sentiasa merindui arwah yang disemadikan di Tanah Perkuburan Islam Sungai Choh, Rawang, Selangor yang juga kampung halaman isterinya.

artikel penuh di KOSMO




*disaat ini merindui arwah abah....abah...adik rindu kat abah....adik sayang abah....mendoakan abah tenang di sana..ALFATIHAH


4 comments:

Raji and Yeen

sedihnyer ak bce...
bukan sume org bertuah
yg ada anak kemain jahat lgik nk buang X.x
paper pun selamat hari bapa for them everyday hak2~

azuan

kasih seorang bapa memang tak terhingga~

Nur Aainaa Khairunnisa

fakrur razi...tu la...yang takde anak teringin nak anak....mane yang ader anak...sia² kan....

Nur Aainaa Khairunnisa

azun...ye betul tu...doakan yang terbaik untuk semua para bapa...=)