Dua jam bergelut tangkap buaya

BATU PAHAT - Seorang datuk yang menghabiskan masa melayan cucu-cucunya terutama pada musim cuti sekolah merupakan satu perkara biasa.


INILAH buaya tembaga yang ditangkap oleh Azhar (mencangkung dari kiri), Zulfikri dan Sarjuni di Kampung Linau Kecil, Bukit Pasir, Batu Pahat semalam.


Namun bagi seorang warga emas, Sarjuni Katmo, 79, masa lapang bersama dua cucunya pula dijadikan aktiviti menangkap buaya di kawasan parit berhampiran kebun kelapa kira-kira 10 meter dari kediamannya di Kampung Linau Kecil, Bukit Pasir.

Malah mereka berjaya menangkap seekor buaya tembaga betina seberat 80 kilogram dan sepanjang 2.5 meter kira-kira pukul 12 tengah malam semalam.

Sarjuni bersama cucunya, Azhar Jaris, 22, dan Zulfikri Khairudin, 17, bergelut selama dua jam sebelum berjaya menewaskan buaya itu yang masuk ke dalam perangkap yang dipasang.

Mereka kemudian memikul buaya itu sejauh hampir satu kilometer dari kawasan parit ke rumah.

Menurut Sarjuni, buaya itu dipercayai bertelur di kawasan parit kerana habitat asalnya kini kurang sesuai ekoran kerja-kerja mendalamkan sungai.

"Parit itu dekat dengan sungai dan dinaiki air pada waktu air pasang lalu menjadi tempat buaya bertelur. Beberapa hari lalu saya nampak tapak kaki buaya, menyebabkan kami memasang perangkap kerana bimbang keselamatan penduduk," katanya ketika ditemui di rumahnya di sini semalam.

Sarjuni menjelaskan, dia bukan dukun buaya sebaliknya mempunyai sedikit kemahiran mengubati penyakit secara tradisional.

"Saya bukan dukun buaya, sepanjang hidup ini kali pertama saya tangkap buaya. Beberapa minggu lalu, saya pasang perangkap untuk tangkap buaya tetapi tidak berjaya, buaya itu terlepas," katanya.

Menurutnya, walaupun telah masuk perangkap yang diperbuat daripada besi dan tali, namun tali lain perlu diikat pada buaya tersebut.

Kerja mengikat atau digelarnya 'menyembat' buaya itu, selain menuntut keberanian, katanya, faktor kesabaran juga penting kerana ia perlukan masa yang sesuai dan menanti buaya menjadi agak lemah.

sumber dari KOSMO


6 comments:

azuan

agak3 aku brani x nak buat camnie...

Nur Aainaa Khairunnisa

hahahaaa...aainaa tengok dari jauh je la...;p

Fairuz Selamat

org btu pahat memang best... huhu dekat je dengan rumah ku tu.. ahahah

Nur Aainaa Khairunnisa

best dari segi apa tu ek?

*ntah² fairuz kenal kot atok tu...lalallaaaa...;p

Anonymous

woar! hebat a sape yg tangkap too

Nur Aainaa Khairunnisa

aainaa...atok tu yang tangkap....=)