...mak....ibu...mama....mummy...ma....

salam semua....

kali ni entri pasal mak plak ek.... kalo sebelum² ni aainaa slalu coretkan pasal arwah abah aainaa... kali ni sempena hari ibu pada ahad ni... aainaa nak wat entri awal pasal mak aainaa...


ni masa aainaa umo setahun

mak aainaa pemilik nama Khairiah binti Md Saman.... dilahirkan pada 01 oktober 1950... anak ke lima dari tujuk beradik... asal sah² kuantan ni... ehehhee.... arwah nenek meninggal masa mak kecik g... mak dijaga leh arwah tok angkat aainaa... kira tok ni mak sedara mak... camtula... ehehhe... walaupun mak duk ngan family angkat... hubungan antara adik beradik sangat rapat... sampai la ke saat ini.... sangat rapat...


lengkap adik beradik mak


mak berkahwin ngan arwah abah pada tahun 1979 atas aturan keluarga... mak dan abah tak pernah mengenali antara satu sama lain sehinggalah hari pernikahan.... pergh! mantap.... alhamdulillah kekal ke akhir hayat.... mak surirumah sepenuh masa.... dan mak sangat takut untuk ke hospital... tapi itu dulula.... kami 3 beradik ni pun seme lahir kat umah.... arwah abah siap kene amik surat kebenaran tuk bersalin kat umah.... uhuhuuhu... tapi kami bertiga jek... 2 arwah adik aainaa seme kat hospital... sebab mak ader darah tinggi masa tu.....


pic raya beberapa thun lepas...

satu sikap mak.... die sangat susah nak marah orang.... sangat penyabar dalam membesarkan kami... mak juga sangat setia bersama dan menjaga arwah abah, sebab abah selalu masuk wad sebab ader darah tinggi dan beberapa penyakit lain... dan beberapa kali operation berkenaan penyakitnya.... aainaa ingat lagi... masa tu aainaa sekolah rendah... arwah abah kene operation kat HTAA... ktorang duduk umah tok... mak tak pandai bawa kete... pagi² mak dah masak kan lauk tuk dibawa pada abah kat wad... sebelum tghari kami jalan kaki ke HTAA... agak jauh la dari umah tok.... aderla dalam beberapa kilometer.... tapi seme tu takde hal la bagi mak.... bandar kuantan ni memang tempat die.... skang ni tawaf bandar jalan kaki pun takde masalahla... walaupun umo mak dah 60 tahun... masih sihat dan kuat....

aainaa masih ingat 8 tahun yang lalu... masa arwah abah meninggal.... masa doc sahkan yang arwah abah dah takde.... mak tak mengalirkan airmata pun... mak cukup tabah dengan pemergian arwah abah secara mengejut tu.... melihat ketabahan mak tu... aainaa tau dalam hati mak sangat pilu.... yela... kehilangan insan tempat mak bergantung hidup, mengadu dan teman hidup.... sesekali aainaa dapat lihat mata mak merah dan bengkak... tapi mak tak akan menangis depan kami semua..


pic masa kawin uda 29/11/2009

kalo cakap pasal masakan mak.... apa yang taksedap... semestinya masakan mak itu adalah yang terbaik.... kalo bab masakan mak yang paling aainaa suka asam pedas n mee kari mak...kalo pulut kuning pun best...kalo kueh lak kueh bakar n kuih serikaya....memang best! mantap!pendek kata semua yang terbaiklah dari mak....=)

tak mampu nak di coretkan semua kenangan dan pengorbanan seorang mak kepada anaknya mahupun keluarga....walau di timbun dengan emas belian...walau di himpun wang yang banyak...hanya satu permintaan si ibu....kasih sayang yang luhur dari si anak kepada dirinya sudah memadai....hargailah mereka selagi ada hayatnya...buat ibu² yang telah tiada....hanya kiriman doa dan AlFatihah dapat kami hulurkan.....


mak dan adik kecikku...Arina Nafeesa (anak mak jaga)

untuk mak Puan Khairiah binti Md Saman..terima kasihmak.. adik sayang mak sangat² hinggahujung nyawa... insyaAllah..... (waaaaa.....sedih la plak...)

*mak...ti kita g tengok wayang ek....allalalalaaaa....^_^

4 comments:

FarhanaDr

Sayang mak saye juge.. Heehee.. :)

~ mak tanye nak nengok cite ape?

Nur Aainaa Khairunnisa

mak tanya ye....
citer omputeh mak tak layan...
kita tengok 'andartu terlampau'...ok?
ehheheee...;p

pal7

ainaa.
kasih mak hingga hujung nyawa..

selamat hari mak..hehe

Nur Aainaa Khairunnisa

yup...betul tu....

mak jawab ni "tima kasih"