Hubungan Pasangan Mengikut Urutan Dalam Keluarga

salam semua.....

apa pula kan entri aainaa kali ni??? semalam google bnda lain...lain pula yg dijumpa...aainaa tertarik nak kongsikan topik ni dengan semua...dan nak tau juga la apa pandangan anda semua....adakah ianya benar atau sekadar kajian semata-mata....


bagi pendapat aainaa la...mungkin ader benar dan ada yang tidak benar mengenai kajian ni...semua ni bergantung pada individu tersebut bagaimana nak menangani sesuatu permasalahan dalam perhubungan...tidak kira la dier anak sulung ke...anak tengah ke...atau anak bongsu..yang penting keserasian di antara pasangan itu dan sikap memahami juga menjadi faktor penting dalam sesuatu perhubungan...kan...kan...kan...


jom kita baca tentang kajian ni sesame :-

Sulung dengan sulung

Berpeluang besar untuk sering bertegang urat. Masing-masing sentiasa suka berkeras ataupun dalam menentukan siapa pemberi dan penerima perintah. Jika hubungan cinta terjalin, ia memerlukan jiwa besar dan kesabaran dalam menjalani hubungan seperti ini.

Sulung - Tengah

Sudut negatif dari hubungan ini adalah kemungkinan berubahnya sikap si anak tengah untuk menyenangkan si sulung. Anak tengah adalah pasangan yang serasi untuk siapa saja. Meskipun begitu, ia sering kali menganggap si sulung sebagai yang suka menggertak dan menakutkan.

Jika anak tengah berpasangan dengan anak sulung, maka sering kali ia harus merelakan keinginan dan impiannya demi pasangannya. Namun, jika si tengah cenderung bersikap seperti anak bongsu, mereka dapat menjadi pasangan yang cukup serasi.


Sulung - Bongsu

Kombinasi paling serasi. Si sulung dapat mengajarkan pasangannya, untuk bertindak lebih teratur dan dewasa, terutama saat menghadapi masalah serius. Sementara, si bongsu dapat seimbangkan sikap serius si sulung dengan mengajaknya bersantai atau sekadar duduk sambil berkhayal mengenai masa depan.


Tengah - Tengah

Pasangan ini dapat pergi ke manapun dan memutuskan apapun yang mereka sukai. Mereka dapat menjadi sangat serasi, apabila yang satu cenderung seperti anak sulung dan pasangannya seperti anak bongsu. Dengan begitu, mereka berdua dapat saling melengkapi.

Namun, anak tengah biasanya suka menyimpan rahsia. Hal ini tentu dapat menjadi halangan serius dalam berkomunikasi. Bagaimanapun, masalah akan mudah dan cepat selesai kerana mereka pandai berkompromi dan menjunjung tinggi perdamaian.

Tengah - Bongsu

Hubungan ini akan berjalan lancar, bila si anak tengah cenderung bersikap seperti anak sulung. Jika anak tengah menunjukkan ciri sejati, maka ia akan terbawa-bawa gaya si bongsu yang lebih santai dan suka mengikut kehendak diri sendiri. Ini berlaku, terutama apabila anak tengah ini adalah pihak perempuan.


Bongsu - Bongsu

Berhati-hatilah! Bersama pasangan yang seirama memang menyenangkan. Namun bila tidak melihat kenyataan, kamu akan sulit untuk mengawal situasi.

p/s ;- pada yang ader pandangan tu sila la komen ek....^_^

4 comments:

razwan jaafar

best2!!! tanx 4 d info aina...=)

Nur Aainaa Khairunnisa

best ke?? hahhaaa...wawan ni seme nye best...;p

makdara terdiva

akak gandingan sulong-bongsu..tak sumenye betulll..hancur gak..heh!

pd pendapat akak, itu semua atas diri-sendiri..kebahagiaan itu atas tanggungjawab masing2..bukan sebelah pihak jerr..jadi terpulang pada diri individu tersebut..

Nur Aainaa Khairunnisa

tu la aainaa cakap kak ummi...seme bergantung pada individu...mungkin ader yg betul...dan ader yg tak...hehehe...;p