Bawang Putih

salam semua....
rasanya sudah lama aainaa tak membuat entri mengenai info dan ilmu....


ni la bawang putih bagi sesape yg tak kenal..^_^

hari ini tergerak hati untuk menaip entri tentang bawag putih...kenapa bawang putih? ntahla ek...mungkin sebab aainaa suka makan bawang putih kot....tapi yang sudah dimasak la...tak penah lagi makan yang mentah... tapi aainaa tau ramai juga yang tak suka makan bawang putih ni..kata nya berbau la dan macam²la...itu semua leh di atasi kalo tau caranya....

puas dok google sana sini nak cari fakta² berkaitan dengan khasiat bawang putih ni...banyak jugak yang aainaa jumpa pasal bawang putih ni...tapi setelah di tapis dan dibawa bersidang...akhirnya...ini la antara² manfaat atau khasiat bawang putih...mari kita baca bersama....


salah satu manfaat bawang putih ialah ianya mampu merendahkan dan mengawal kadar kolesterol dalam darah... disamping itu ia juga berfungsi menstabilkan tekanan darah.... bawang putih juga bertindak mengawal dan merencat pertumbuhan sel kanser....

bawang putih juga cukup berkesan untuk merendahkan kadar kolesterol dalam darah.... Jika kolesterol dapat dikawalkan, masalah kegemukannya juga dapat diatasi.... ciri-ciri penyembuhan yang terdapat pada bawang putih dapat membantu meningkatkan tenaga dan kekuatan kepada tubuh badan di samping membantu mengelakkan penyakit jantung, strok dan tekanan darah tinggi (hypertension).... bawang putih juga boleh dijadikan ubat bagi penyakit sakit saraf, sakit sendi, kutil dan penyakit kulit lain....


pokok bawang putih

di sini ader juga aainaa selitkan sedikit petua yang aainaa jumpa..dikatakan bahawa bawang putih segar yang dicampurkan dengan madu dapat membantu menyembuhkan selesema, suara yang serak dan radang pada kerongkong.... cara memakannya ialah dengan menghancurkannya, kemudian campurkan dengan satu sudu madu.... kacau dan biarkan ia ditempat yang sejuk selama satu jam untuk sebatikan madu dan minyak bawang tersebut...jika ada tanda-tanda untuk dijangkiti penyakit selsema, ambil satu atau dua sudu untuk diminum.... ulangi setiap jam berikutnya....

bawang putih juga sangat bagus untuk penyakit kaki makan air, ketuat, jangkitan-jangkitan kulit dan jerawat. letakkan bawang putih segar yang telah dilecek ke dalam sekeping kain kasa dan sapukan pada kawasan yang terlibat.


jeruk bawang putih...sape suka makan?

inila serba sedikit yang dapat aainaa kongsikan bersama anda....selamat membaca dan manfaatkannya...=)

*persoalannya disini... kenapa bawang putih selalu dikaitkan dengan hantu... kalo letak bawang putih mesti hantu lari... betul ke? sila respon ye...^_^

9 comments:

Fairuz Selamat

org suke bawang putih.. sedap.!!

razwan jaafar

yg pic bwh tu nmpk mcm sdp...ingtkn laici..huhuhu

Nur Aainaa Khairunnisa

hahahaa..bukan laici la wan...jeruk bawang putih...tapi aainaa tak penah makan pun...;p

razwan jaafar

nmpk mcm sdp..tp ble tau yg tu bwg putih,trus hilang slera..huhuhu

Nur Aainaa Khairunnisa

hahahaa...wan tak makan bawang putih ke?

makdara terdiva

membangkitkan selera..yummiii!

ZyniQ

jeruk bwg pth sedap x?