Jaga Tepi Kain Sendiri Sudah

salam semua...

topik kali ni "Jaga Tepi Kain Sendiri sudah"... wah kenapa plak kali ni agak nya ek.... entri kali ni lebih kurang cam siri melepaskan geram la ni... tapi kenapa ek???


cam serius je bunyi entri kali ni... memang betul kita hidup berjiran ni perlu saling ingat mengingati.... saling ambil berat antara satu sama lain... bantu membantu... tolong menolong dan saling muafakat... memang itu digalakkan dalam islam pun... yela mengeratkan hubungan sesama islam tu memang sesuatu yang baik... silakan....

contohnya kalo ader jiran² melakukan perkara yang tak sepatutnya atau perkara yang tak betul... memang tak salah menegur... sebab memang perkara² camni perlu di tegur demi kepentingan bersama... bila ader kenduri kendara..memang perlu sama kita terlibat dan ambil tau.... sebab perkara tu memang memerlukan permuafakatan bersama... tul tak..


tapi pabila terlalu atau terlebih ambil berat tu yang jadi masalah... abis seme nya dier nak ambil tau... tadi g maner... beli apa... masak pe rini... ha.. camne tu??? melampau la tu.. kadang² naik meluat pun ader... patutnya berpada-pada sudahla... kan kita leh pk apa yang perlu kita ambil tau... dan apa yang tak perlu... ader batasannya la kalo nak ambil tau pun...


takkan seme detail nak kene ambil tau... rimas tul la ngan orang yang macam ni... kalau ye pun nak tunjuk keprihatinan tu, jangan la sampai terlalu extreme... abis seme luar dalam nak tau... aduh... payahla hidup ngan orang camni... rimas... nak santai² pun takleh...ini bisa mendatangkan marah dan kurang senang... kadang² hanya kerana sikap macam ni leh jadi gaduh pun ader...


kesimpulannya sebagai insan yang hidup bermasyarakat... memang sikap jaga tepi kain orang tu perlu... tapi berpada-pada la.. dan hormatila hidup peribadi mereka² di sekeliling anda... barula... rasa nyaman je hidup ini...

p/s:- bukanla maksud aainaa nak menidakkan kebaikan sikap jaga tepi kain orang ni... tapi berpada-padala....


4 comments:

Farhana

Huhu.. Mcm cite cerekarama aritu, Kerana Lidahnya.. Dasat giler tuh.. Smpi pecah belah org tu.. Ish3.. Angkara mulut badan boleh binasa.. Contoh trbaik Elly Suriaty aritu.. Huhu.

Nur Aainaa Khairunnisa

sungguh pantas kamu ye...^_^

huhuuhuuu...ku tak tengok sangat citernya haritu..ngantuk sangat...kenduri 3 in 1 kan....

[S]itie [B]Um [B]Um

hm..bende ni mmg xleh lari. pegi mana2 je ade org nk sibuk tahu psl kite. nyampah

Nur Aainaa Khairunnisa

tu la kan....tapi tak seme berkelakuan camni...