Cincin dijari Manis

salam semua...♥♥♥

hari ini hari khamis... apa kene mengena??? takde kena mengena... saje je nak inform.. leh camtu?? leh jek... hehhee...;p


"cincin dijari manis".... wah bila baca tajuk entri kali ni apa yang terbayang difikiran anda semua? apa yang anda fikirkan? sudah bertunang ke? sudah berpunya ke? atau sudah dimiliki ke hati wanita ini? banyak pula persoalan yang ditimbulkan disini...

agak berlainan skit perbincangan kali ini dari topik-topik kebiasaan aainaa...j angan terkejut... ini hanya sekadar ingin menyatakan pendapatdan pandangan aainaa terhadap topik yang dibangkitkan... tak salah untuk kita berkongsi pendapat..kan...kan... kan... hana... hehheee...;p


kalo pertama kali anda jumpa seseorang tu dan anda melihat dier memakai cincin dijari manis..apa yg terlintas?? yela... tak semua perempuan suka pakai cincin di jari manis kecuali yang dah berpunya... tapi macam ne lak yang suka pakai cincin dijari manis walaupun belum berpunya? memangla memakai cincin dijari manis itu tak salah tapi tanggapan segelintir masyarakat kita begitu... tapi bagaimana pula dengan lelaki yang suka memakai cincin dijari manis... adakah tafsiran nya juga sama??

bagi aainaa...terpulang pada individu untuk mentafsir... tapi tak ader salahnya untuk bertanya sendiri untuk kepastiankan.... tak perlu untuk membuat telahan sendiri... selagi pemakaian cincin tu tak memudaratkan atau menyalahi hukum hakam sudah... janji bahagia...=)


aainaa ader selitkan cara pemakaian cincin mengikut adab Islam :

Nasihat Nabi Muhammad Salawatu Alai Wasalam. kepada Saidina Ali kw. sesudah Saidina Ali berkahwin dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan Nabi Muhammad Salawatu Alai Wasalam. Nabi Salawatu Alai Wasalam. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai cincin pakailah di jari

1] jari manis
2] jari kelingking (anak jari)


dan jangan memakai pada jari


1] jari tengah
2] jari telunjuk


Nabi Muhammad Salawatu Alai Wasalam. melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka dizaman Nabi Lut a.s.


Perhatian : Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki ataupun perempuan. Muslimin dan Muslimat, sila nasihatkan kawan-kawan dan juga saudara-mara ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam, kalau tidak sia-sia saja kita mendapat kecelakaan dari Allah SubhanAllah Wa Taala. Nabi Salawatu Alai Wasalam. memakai cincin dan kalau kita memakai cincin dengan niat mengikut sunnah Nabi Salawatu Alai Wasalam. dapatlah kita pahala


8 comments:

pal7

aina..
pal pakai cincin jari manis..tatau da ade berpunya ke belum?..hehe

Nur Aainaa Khairunnisa

meh aainaa tanya..pal pakai cincin kat jari manis ni dah berpunya ke belum??? hehhee..

aainaa pun pakai cincin kat jari manis...hehehe...tapi masih single...wah pengakuan tu...=)

Farhana

Pakai cincin ek??? Nama saye ada di situ tu.. Hehehe.. ;p

Ade sorang dokter kat hosp, keje kat bilik bedah, amat baik sgt dan kacak orangnye.. Haha.. Mula2 budak2 ni sume trmasuk usha laa mane tau boleh try masuk line, tgk jari dia dah ade, pastu dia pn siap kasi tau, DAH KAWEN.. Kah kah kah.. ;p

Bagus jugak, petanda dh brpunya.. Heehee.. Kalau ragu2, tanye..

Nur Aainaa Khairunnisa

hhehhehee...betul² kalo ragu² sila bertanya....malu bertanya sesat jalan...kan hana kan...=)

anN

hye! plz vote me kat

http://shawlsayucinta.blogspot.com/search/label/contest

no.3 ANNURAIN tq!

ahmad fais ishak

ha..sy pki kat jari manis!

hehe..saje je nk inform

Nur Aainaa Khairunnisa

fais...hehehee...mau inform ye...tapi apa makna nya ye??

Nur Aainaa Khairunnisa

fais...hehehee...mau inform ye...tapi apa makna nya ye??