...Setelah 8 Tahun Pemergianmu...


salam semua....
hari ni 5 Julai 2010... genap sudah 8 tahun pemergian arwah abah aainaa tersayang en AHMAD BIN AB LATIF ke rahmatullah.... tepat pada 12.20 tghari.. bersamaan 5 Julai 2002 pada hai jumaat di Hospital Tengku Ampuan Afzan Kuantan....




masih aainaa ingat dengan jelas lagi waktu itu... along datang jemput aainaa kat kolej... tetiba along datang ke kelas jumpa lect... ingatkan kenapa.... along just cakap abah masuk hospital... takde plak along cakap abah dah tak sedarkan diri... along minta kebenaran lect untuk bawa aainaa ke hospital....

sampai je hospital aainaa terus naik tingkat lapan n ke katil abah.... apa yang aainaa lihat... abah sudah terbaring atas katil dah dah tak sedar kan diri... masa aainaa dapatkan mak... mak just cakap... 'adik...bacakan Yasin untuk abah...'... aainaa terus ke bilik air amik wudhuk... terus capai AlQuran yang ader kat wad tu dan bacakan Yasin di tepi katil abah....



antara gambar terakhir arwah abah.....


setelah hampir separuh surah Yasin aainaa bacakan tetiba katil abah dikerumuni sebilangan doktor yang memeriksa abah... aainaa beralih tempat ke kepala abah... untuk menghabiskan bacaan... belum sempat aainaa abiskan... tetiba aainaa terdengar salah seorang dari doktor yang mengatakan abah sudah tiada.... waktu tu aainaa macam tak percaya.... namun aainaa tetap kuatkan hati untuk menamatkan bacaan aainaa...



ye! aainaa memang anak manja abah....


setelah itu aainaa terus mendapatkan mak... aainaa genggan seeratnya tangan mak..... aainaa dapat lihat ketabahan mak yang tidak mengalirkan setitik pun airmata tatkala itu...aainaa kuatkan diri untuk tidak menangis.... mana mungkin aainaa menangis di depan mak... setelah selesai segala urusan membawa pulang jenazah arwah abah ke rumah... arwah abah di mandikan di surau taman umah aainaa.. depan umah aainaa jek.... aainaa cuma tak dapat menahan rasa sebak tatkala di minta mencium jenazah arwah abah... namun setelah di pujuk oleh mak saudara... aainaa berjaya menenangkan hati untuk menerima seadanya.... segalanya berjalan lancar hinggala semasa menurunkan jenazah arwah abah ke liang lahat... alhamdulillah syukur...



gambar kami sekeluarga...masa ni aainaa baru berumur setahun


kini setelah 8 tahun berlalu... aainaa fikir aainaa boleh menulis entri ni tanpa mengalirkan airmata... namun aainaa salah... tatkala menaip entri ni.... laju saja airmata ini mengalir bersama dengan ingatan pada detik dan suasana kejadian pada tarikh yang sama 8 tahun lalu...





*untuk abah...adik sentiasa mendoakan kesejahteraan dan ketenangan abah di sana... semoga abah sentiasa aman dan di tempatkan bersama orang² yang soleh dan beriman... ALFATIHAH.... AMIN....

Justify Full

2 comments:

FyZa

takziah utk kamu..smoga roh arwah dicucuri rahmat..amin..

~♥ iella ♥~

takziah.. sama2 kita sedekahkan al-fatihah wat insan yang telah meninggalkan kita..