Jatuh cinta dengan Malaysia



HAMPIR tiga dekad lalu, Lee Kwang Sun, 53, membuat keputusan paling besar yang telah merubah kehidupannya pada hari ini. Warganegara Korea Selatan itu memeluk agama Islam dan memilih nama Abd. Hafiz Lee Kwang Sun.

Pada masa itu, keputusan memeluk Islam tidak dipengaruhi oleh sesiapa kerana tiada seorang pun ahli keluarganya meninggalkan agama asal mereka iaitu Buddha. Dengan keputusan tersebut, Abd. Hafiz menjadi sebahagian daripada golongan minoriti di negara berkenaan.




Menyorot kehidupan sebagai seorang mualaf di Korea, tidak banyak yang dapat dilakukan oleh Abd. Hafiz untuk mendalami agama Islam. Masjid dan surau pula sukar ditemui di negara yang mempunyai kira-kira 100,000 penganut beragama Islam.

"Tiga tahun selepas memeluk Islam iaitu pada tahun 1984, saya ditawarkan menyambung pengajian di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dalam bidang Pentadbiran Perniagaan," Abd. Hafiz mengimbas detik awal penghijrahannya ke Malaysia.

Takdir yang tertulis memungkinkan Abd. Hafiz bakal menghabiskan sisa-sisa hidupnya di Malaysia apabila bertemu jodoh dengan seorang wanita mualaf Korea yang juga penuntut UIAM.

Wanita tersebut, Lee Hyea Sun, atau nama Islamnya Sophia Abdullah, 49, menjadi suri hatinya selepas Abd. Hafiz menamatkan pengajian.

"Malaysia menjadi tanah terbaik untuk kami membina kehidupan dan keluarga kerana di samping penerimaan masyarakat, agama Islam mudah dipraktikkan di sini. Lagi pun di sini ada pusat Islam, masjid dan surau pun boleh ditemui di merata-rata tempat," katanya.

Kini, hampir tiga dekad Abd. Hafiz dan isterinya menetap di One Ampang Avenue yang terletak bertentangan pusat beli-belah Ampang Point. Dia dikurniakan dua cahaya mata, Muhamad Lee Seung Jae, 20, dan Sharif Lee Seung Ho, 18.

Selain menjalankan perniagaan perdagangan, Abd. Hafiz merupakan Pengerusi Persatuan Korea di Malaysia. Persatuan tersebut sudah empat dekad beroperasi. Beliau menyandang jawatan pengerusi yang ke-33 sejak lima tahun lalu.

"Apabila tinggal di sini, kami perlu menghormati budaya, undang-undang dan rakyat Malaysia serta belajar menerima cara hidup masyarakat di sini," ujarnya fasih bertutur bahasa Melayu.


SELAIN Kimchi , setiap hidangan Korea turut disajikan dengan makanan sampingan berupa sayur-sayuran.


Keputusan Abd. Hafiz menetap di Korea bukan sahaja dipengaruhi faktor agama. Bahkan, beliau sudah jatuh cinta dengan Malaysia terutama makanannya.

"Saya tidak sanggup meninggalkan Malaysia lama-lama jika pulang ke Korea untuk menziarahi keluarga atau atas urusan perniagaan," ujarnya yang sering merindui nasi lemak setiap kali pulang ke Korea.

Menceritakan pengalaman awalnya di UIAM, Abd. Hafiz sanggup berlapar sehingga seminggu dan hanya makan makanan segera kerana tidak suka dengan makanan masyarakat Malaysia yang kelihatan pelik dan sangat ringkas.

"Di Korea, kami biasanya dihidangkan dengan tujuh hingga lapan hidangan sampingan dan nasinya agak melekit. Peringkat awal, saya rasa cukup pelik dengan nasi lemak kerana ia dihidangkan bersama kacang tanah.

"Tetapi, lama-kelamaan saya tidak tahan untuk makan nasi dan terpaksa makan nasi lemak kerana ia mudah didapati di kampus. Tak sangka, saya sangat menyukainya dan kini ia menjadi makanan kegemaran saya," katanya.

Suka nasi lemak

Abd. Hafiz mengakui beliau tidak begitu merindui Korea kerana restoran Korea mudah didapati di Malaysia selain isterinya juga mahir memasak masakan Korea.

"Selain nasi lemak, saya juga menyukai nasi yang dimakan bersama ikan, sambal belacan, sayur campur dan kuah kari ayam di restoran mamak," tambahnya.

Dalam pada itu, demi menghormati Malaysia, Persatuan Korea di Malaysia turut mengadakan kelas bahasa Melayu pada setiap hujung minggu. Kelas tersebut mendapat sambutan yang sangat menggalakkan.

"Walaupun tiada masalah komunikasi kerana rata-rata rakyat Malaysia boleh bertutur di dalam bahasa Inggeris, ramai orang Korea mahu belajar bahasa Melayu supaya dapat memahami budaya dan tradisi orang Malaysia.

"Kelas bahasa Melayu tersebut mendapat tunjuk ajar daripada profesor di Institut Peradaban Melayu, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Profesor Dr. Kang Kyoung Seok yang terkenal sebagai pakar tulisan jawi," katanya.


KEDAI-KEDAI di sekitar Taman Putra Sulaiman, Ampang yang dikendalikan oleh warga Korea.


Kebanyakan bangsa Korea di Malaysia adalah ekspatriat yang bekerja di syarikat-syarikat Korea Selatan seperti syarikat permotoran Hyundai, bisnes restoran atau menjalankan perniagaan perdagangan.

"Di Malaysia, terdapat kira-kira 20,000 orang Korea termasuk 5,000 pelajar. Orang Korea mudah menerima cara hidup di sini kerana Korea dan Malaysia adalah negara Asia, justeru perbezaannya tidak begitu ketara.

"Selain itu, kerajaan melalui Polis Diraja Malaysia (PDRM) juga banyak membantu dengan menyediakan pondok polis di sekitar Ampang," katanya.

Bukan sesuatu yang mengejutkan jika ada orang Korea yang tidak betah tinggal di negara sendiri kerana faktor cuaca. Begitulah yang dialami oleh Oh Jun.

Jun, 42, yang tinggal di Malaysia sejak enam tahun lalu telah membuat keputusan untuk terus menetap di sini sehingga ke akhir hayatnya.

"Cuaca adalah perkara yang paling saya suka di Malaysia. Ia tidak terlalu panas atau terlalu sejuk seperti di Korea.

"Saya memang tidak tahan dengan cuaca sejuk lebih-lebih lagi pada musim salji kerana kulit saya akan mengelupas tetapi saya sangat selesa dengan cuaca di Malaysia," kata lelaki bujang itu.

Bisnes salon

Oh Jun menggunakan kepakarannya dalam bidang dandanan rambut dengan membuka sebuah salon yang dinamakan Oh Jun Hair Salon di Ampang.

"Saya mahu tinggal di negara ini selama-lamanya. Tambahan pula, saya mempunyai ramai kawan daripada pelbagai kaum dan mereka dapat menerima bangsa asing," katanya yang berasa aman selama tinggal di Malaysia.


SEBAHAGIAN daripada peserta yang mengambil bahagian pada sambutan Karnival Hari Korea di Ampang Jaya, baru-baru ini.


Jun sudah biasa hidup berdikari sejak kecil. Sebab itulah dia tidak mempunyai masalah untuk membina kehidupan sendiri di negara asing.

"Saya sudah tiga tahun tidak pulang ke Korea kerana selesa tinggal di Malaysia," ujarnya yang mempunyai ramai rakan yang terdiri daripada kaum Melayu, Cina dan India.

Jun menambah, perkara yang dikagumi di Malaysia ialah kaum wanitanya yang kuat bekerja dan berdikari tanpa bergantung kepada lelaki.

"Wanita Malaysia sangat kuat bekerja dan memiliki personaliti yang ceria," katanya yang berasal dari Bu San, Korea Selatan.

Sementara itu, Choi Soung Mi, 40-an menikmati kehidupannya selama sedekad di Malaysia walaupun tidak mempunyai pekerjaan yang hebat.

"Saya datang ke Malaysia kerana mendengar cerita-cerita menarik melalui teman-teman mengenai orang Korea yang bekerja di Malaysia.

"Selepas menetap di sini, saya juga berasa selesa dengan kehidupan di Malaysia dan tidak sunyi kerana ramai orang Korea menjadi jiran saya," katanya yang bekerja di sebuah pusat hiburan karaoke.

Dia yang mahu dipanggil sebagai Siti Sabariah tidak menafikan merasa kesepian kerana masih bujang dan tidak menolak jika bertemu jodoh dengan warga tempatan.

"Kehidupan di Malaysia sangat seronok dan saya dapat menyanyi setiap hari di tempat kerja. Saya juga sangat gemar masakan tempatan terutama nasi goreng kampung," ujarnya.


*sumber dari KOSMO


0 comments: