Tapai Ubi vs Tapai Pulut

Assalamualaikum semua...♥

baru semalam aainaa makan tapai pulut...sedapnya.... makan plak sejuk²..memang sangat sedap... letakla banyak pun memang akan aainaa habiskan...aainaa memang penggemar tapai... heheheee.... dua² jenis tapai aainaa makan, tapai ubi dan tapai pulut..



tapai ubi plak skang aainaa suka makan kalo ianya digoreng celup tepung ...ala cam goreng pisang tu....skang ni kalo kat pasar malam merata jual...sangat sedap ok....tapi kalo di beri pilihan antara tapai ubi dan tapai pulut.....tapai pulut adalah pilihan utama...kenapa? sebab ianya BEST!!!! hehehee...;p

bawah ni ader info skit pasal tapai

Tapai pulut merupakan sejenis makanan tradisional di Malaysia dan amat digemari dikalangan penduduk pantai timur, terutamanya di Terengganu, dan Kelantan.

Bahan utama yang digunakan untuk membuat tapai pulut adalah, beras pulut dan ragi. Beras pulut ini dikukus terlebih dahulu dan kemudiannya dicampurkan dengan serbuk ragi. Kemudian, nasi pulut bercampur ragi ini dibungkus di dalam daun khas dan kemudiannya diperam beberapa hari sehingga menghasilkan rasa masam.

Di Terengganu khasnya, tapai pulut seringkali dihidangkan di musim perayaan.



Selain tapai pulut, terdapat juga tapai ubi.


6 comments:

Farhana

Ouh.. Suke mkan tapai yek.. Kita tak suke sgt.. Huhu.. Sbb bau dia kot.. Tapi mak ayah kita suke.. Tapai pulut laa depa slalu mkan.. Nnt ku try ek.. Hehe.. =)

Aainaa Khairunnisa

a'ah cik Hana..suka makan tapai....nak² kalo tapai pulut yg bungkus ngan daun getah tu...pastu baru kuar dari peti ais...memang sedap...best!!!!

Aainaa Khairunnisa

sedak ek firza...mentang² tunang org kelantan...loghat pun dah bertukar ye... ko pun minat tapai ke?

pal7

lama x mkn tapai..hehe

Aainaa Khairunnisa

time raya aritu takde ke pal???