Buaya Tembaga Dijumpai Terdampar Di Pantai Teluk Chempedak

KUANTAN: Pengunjung pantai peranginan Teluk Chempedak di sini malam tadi digemparkan dengan penemuan seekor buaya tembaga seberat kira-kira 200 kilogram.


Tiga Anggota Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) mengikat buaya tembaga sepanjang tiga meter dan seberat kira-kira 200 kilogram yang terdampar di pantai Teluk Chempedak, Kuantan, Isnin malam. Turut melihat sekumpulan orang ramai.


Penolong Pegawai Pertahanan Awam Daerah Kuantan Mohamad Irwanis Seni berkata, seramai lapan anggota Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) Kuantan bergegas ke pantai itu sebaik menerima panggilan daripada orang awam mengenai penemuan buaya berkenaan pada 8 malam.

Beliau berkata pihaknya terus menangkap buaya berkenaan yang terdampar berhampiran kawasan batu-batu di pantai itu.

"Buaya sepanjang tiga meter itu tidak terlalu agresif ketika ditangkap," katanya kepada Bernama di sini, Selasa.

Katanya reptilia berkenaan kemudian diserahkan kepada Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) Pahang lewat malam tadi.

Pengarah Perhilitan Pahang Khairiah Mohd Shariff berkata reptilia itu telah dilepaskan ke habitat semulajadinya pagi ini.

"Pengunjung Pantai Teluk Chempedak tidak perlu risau dengan penemuan buaya berkenaan kerana pantai berkenaan bukan tempat haiwan itu bermain," katanya.

Khairiah berkata, buaya itu mungkin tersasar keluar dari habitat asalnya ketika air pasang di muara Sungai Kuantan. - BERNAMA


*sumber dari Mstar

*nampak gayanya boye ni sesat gak nya...nak join 'boye'² yg de kat tc tu...


4 comments:

~boy_Mr.K~

hahaha... boye2 yg sedia ade xnak layan dia dah... sbb tu tertinggal..
kesian ke boye tuh...hik3

Anonymous

daassyat2...hish2

Unknown

isyyyy takutnya buaya tu,, btw
singgah sbntr disiniu.

Anonymous

his...menakutkanlh seronok ke jumpa benda aneh klau sya dh ma tinggalkan tmpt tu hati2 tau nanti kena tekam
pla he3....