♥.....Lagenda Budak Setan....♥

Di dunia, jarang sesebuah novel digarap baik menjadi sebuah filem. Jika ada, bilangannya terlalu minoriti. Namun itu tidak bermakna idea sutradara tidak boleh menandingi idea novelis, sebaliknya imaginasi pembaca telah membuat kebanyakan visual dalam fikiran tidak selari dengan apa yang diterjemahkan.




Bagi novelis Ahadiat Akashah, penantian 25 tahun untuk melihat naskhah ulungnya, Lagenda Budak Setan divisualkan berbaloi.

Lagenda Budak Setan secara harafiahnya berkisar tentang cinta kudus lelaki bernama Kasyah yang digelar 'setan' kerana kenakalannya di sekolah terhadap gadis bernama Ayu.

Cinta mereka bagaimanapun berhadapan pelbagai dugaan sehingga Ayu berkahwin dengan Azmi dan kemudian kemalangan sehingga terpaksa menukar wajah. Kasyah masih setia meladeninya.

Kedengaran jalan ceritanya sebagai cinta yang 'memenatkan'. Namun apabila ia divisualkan, Ayu di tangan Lisa Surihani, Kasyah di tangan Farid Kamil dan Azmi di tangan Que Haidar bagai mempunyai roh tersendiri.

Jika bukan tiga anak seni ini yang membawakan tiga karakter penting naskhah ini, barangkali ia akan menjadi sebuah cinta melankolik yang cukup tipikal dan memualkan.

Selaku penerbit dan pengarah, Sharad Sharan telah melakukan pemilihan yang bijak. Secara total, filem yang bakal menyerang pawagam esok hari dengan tayangan perdananya ini begitu memuaskan.

Khalayak tidak akan dihidangkan dengan sebuah naskhah tipikal. Ya, ia sebuah kisah cinta yang begitu melankolik. Realistiknya terkadang lari dari landasan, namun bagi sesiapa yang membesar dengan membaca novel hebat Budak Setan, anda akan mengetahui apa yang divisualkan oleh Sharad dan produksinya sampai tepat kepada audiens.

Sekurang-kurangnya 70 peratus filem ini divisualkan dengan baik berdasarkan novel setebal 500 muka surat ini

artikel penuh dalam KOSMO

12 comments:

jaya jr

huhu,nanti klua panggung nk try laa tengok..

Nur Aainaa Khairunnisa

esok kuar citer ni...aainaa pun nak g tengok..excited ni...=)

Keyyah

xsabar rasa nk tgk cerita ni..hehe

Anonymous

sangat x sabar nk tengok!!!

sarah shafie

tgk weekend n..mcm besh je..

Nur Aainaa Khairunnisa

jom reramai pakat tengok citer ni...=)

Nur Aainaa Khairunnisa

hana....bawa tuala terus....lalalallaaa...;p