Gadis Bola

salam hari sabtu semua....

kebosanan di petang hari ni melayan diri untuk menaip entri ni...tadi aainaa berkesempatan la menonton drama kat tv1...eh salah rtm1 la...mane pakai tv1 dah kan...ehehhehe...lupa la plak....kuikuikui...sebenarnya drama ni pasal budak perempuan yg minat main bola sebab dari kecil ayah die dah trained die camtu...sebab dalam adik beradik die seme perempuan...

ni ader sinopsis drama ni aainaa sempat google...




Sukan bola sepak sinonim dengan budak lelaki namun apakah yang terjadi sekiranya ada remaja perempuan yang begitu teruja terhadap sukan yang dimonopoli kaum lelaki itu. Pastinya situasi di luar kebiasaan itu bakal menimbulkan keadaan yang sukar diduga terutama melibatkan penerimaan keluarga dan orang sekeliling.

Dalam kemeriahan sambutan Piala Dunia yang diraikan seluruh dunia mulai 11 Jun ini, Radio Televisyen Malaysia (RTM) membawakan telemovie menarik Ayu Tidak Manis mengisi Slot Pentas 1 pada 12 Jun 2010 (Ahad), jam 2.05 petang di TV1 yang berkongsi kisah watak gadis bernama Ayyu Qadeeja yang teruja dengan sukan bola sepak berbanding teman-teman sebayanya yang lebih meminati aktiviti kewanitaan seperti mengemas, memasak, membuat gubahan dan sebagainya.




Dibintangi berisan pelakon terkenal sepertib Marissa Yasmin, Zamarul Hisham, Fatin Nur Afifah, Memey Suhaiza dan Shafie Naswip, drama yang sesuai ditonton seisi keluarga terutama pada musim cuti sekolah ini bermula dengan memperkenalkan babak dimana Ayyu Qadeeja, nama yang cukup manis dan indah diberikan oleh Sariah Desa, ibu Ayyu yang cukup terkenal dengan jolokan wanita Melayu Terakhir. Ayyu amat rapat dengan bapanya Nurdin Alias yang sebenarnya amat mengharapkan kehadiran anak lelaki selepas memiliki 2 orang anak perempuan sebelum itu, Suraya dan Ameera.

Nurdin amat meminati sukan bola sepak. Apabila usia Ayyu 5 tahun, Nurdin telah mula membawa Ayyu ke stadium atau sesekali ke padang menyaksikannya bermain bersama kawan-kawan. Kecenderungan Ayyu dalam dunia bola sepak dan dunia lelaki mula ketara apabila Ayyu masuk ke sekolah menengah. Rakan-rakan baiknya lebih ramai di kalangan lelaki berbanding perempuan. Apabila ada kelapangan Ayyu lebih suka menghabiskan masa bermain bola sepak dengan mereka.

Kecenderungan Ayyu bermain bola sepak mencetuskan satu idea kepada pihak sekolah untuk menubuhkan pasukan bola sepak wanita. Ayyu begitu gembira apatahlagi Nurdin tidak menghalang sebaliknya berjanji mengajar Ayyu menjadi pemain bola sepak yang baik. Begitu pun apabila hasrat Ayyu untuk menyertai pasukan bola sepak wanita sampai ke pengetahuan Sariah, teruk Ayyu dimarahi dan dileteri oleh ibunya.


untuk sinopsis penuh di RTM

*tak salah kot perempuan tu main bola...tapi jangan sampai melupakan adat dan tatasusila....


2 comments:

cik panadol

wah tak dapat tengok habis cite ni tadi...hujan lebat n kilat petir telah membantutkan usaha aku untuk menonton cite tu samapi habis...!!

mamek eaturmusicx

teringat pula aku pada persuasive speech english. huhu. mcm nk ajak orang tengok.. nice2.. anyway, thx for following me, i followed u back! =)