Pabila Aku Bukan Milikmu

salam semua...

dua tiga minggu ni kita slalu dihidangkan dengan kes saman sana...kes saman sini...terutamanya membabitkan putus tunangla...putus kasihla...bercerai pun nak saman gak ni...agaknya lepas ni kalo putus kawan pun nak saman gak ke? kenapa ni seme perlu terjadi?


sebelum pape aainaa nak minta maaf dulu la ye...kalo komen aainaa ni tak sependapat ngan anda semua...cuma melihatkan situasi skang ni aainaa tengok kan asal ader perselisihan faham atau putus kasih atau putus tunang je..mesti ader yang akan saman...perlu ke sampai camtu? mengapa dulu indah berkasih sayang..bila putus sampai jadi musuh? takleh ke kalo selesaikan cara baik..yela...bila dah masuk dalam mahkamah ni kan segala keaiban akan di paparkan...bukan ke aib tu sepatutnya kita sembunyikan bukannya dihebah kan..seperti petikan ayat ni dari blog ni:

" Seandainya keaiban tadi adalah keaiban orang lain pula, maka itu sudah masuk ke dalam kategori mengumpat dan seperti yang Allah fimankan tadi, perbuatan itu diumpamakan seperti memakan daging saudara kita yang telah mati. Jelas perbuatan ini merupakan punca perpecahan dan perbalahan sesama muslim. Bahkan, seperti juga membuka aib sendiri, membuka keaiban orang lain juga memotivasi orang yang mendengar untuk berkongsi keaiban orang lain yang dia ketahui juga. Maka tersebar luaslah keburukan dan keaiban di dalam masyarakat sehingga terbuka luaslah pintu-pintu kehancuran, fitnah dan perpecahan di dalam masyarakat.

Setiap orang mempunyai keaiban dan tidak ada seorang pun yang terlepas dari melakukan kesalahan. Rasulullah SAW bersabda,

"Setiap daripada kamu adalah orang yang berbuat salah, dan sebaik-baik orang yang berbuat salah adalah orang yang bertaubat." ( HR Ahmad). "


secara umumnya pendapat aainaa la ye...kalo perkara ni melibat individu yang berpengaruh la kan..benda ni seme nya setel kalo takde orang nak provoke atau cucuk...sebab benda ni akan senyap dengan sendirinya...bila wartawan tanya .. kita kan leh amik sikap berdiam diri...kenapa perlu nak membongkar segalanya? adakah untuk membalas dendam...atau ader motif disebaliknya...apapun sebaik-baiknya carila cara penyelesaian yang terbaik...kalo saman menyaman ini yang terbaik dan mereka puas..teruskanlah...tapi bila dah babitkan saman menyaman ni bukan ke lebih memalukan ke?

yela bila dah naik turun mahkamah kan semua perkara akan di paparkan kepada umum...dari mula sampai akhirnya akan di selidik...tidak kah itu memalukan mereka semua...dari orang tak tau jadi tau...yela mungkin orang akan berkata "cakap senang la...cuba kalo ko yang kene.."..memang betul...tapi tak salah kan kalo kita cuba mencari jalan penyelesaian dengan cara baik dengan tidak mengaibkan mana² pihak...lagi pun itu yang d tuntut dalam islam pun...


firman Allah:

“Sesungguhnya orang-orang yang suka menghebah (menyiarkan) tuduhan-tuduhan yang buruk dalam kalangan orang-orang yang beriman, mereka akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya di dunia dan di akhirat.” (Surah an-Nûr:19)

Sabda Rasulullah Sallallhu ’alaihi wasallam lagi yang bermaksud:
“Barang siapa menutup aib seseorang Islam, maka Allah akan tutupkan aibnya di dunia dan di akhirat. (Hadis riwayat at-Tirmidzi)


Tidaklah seseorang itu banyak bercakap akan aib orang lain, menyebutkan kesalahan dan mendedahkan aib mereka melainkan orang itu orang munafiq yang terhina. Jadi adalah wajib bagi setiap Muslim, menutup aib saudaranya dan malah hendaklah menasihatkan secara sulit, lemah lembut dan penuh hikmah kerana bimbang saudaranya itu akan ditimpa celaka dengan sebab perbuatannya itu.


jadi marila kita fikirkan bersama dan bermuhasabah diri...yang berlalu biarkan berlalu...

0 comments: